Neděle 4. června 2023, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 4. června 2023 Dalibor

Proč si asi nikdy nekoupím elektromobil

31. 03. 2023 10:00:00
Dlouho jsem si říkal, že si jednou taky pořídím elektromobil, abych chránil životní prostředí. Zatím jsem to neudělal, nemůžu si takový luxus dovolit. A nejspíš se do toho nepohrnu, ani kdyby se na ně u nás začaly vyplácet dotace.

Připadalo mi jako fajn nápad tankovat místo u pumpy ze zásuvky v garáži. Do Ostravy na otočku bych sice nedojel, jako to dokážu se svým dieselem, ale to je přece únosná daň za odvrácení klimatické krize.

Jenže ono to vypadá, že rostoucí zastoupení elektrických aut ve vozovém parku ji může spíš prohloubit než vyřešit.

Že je teze o „nulových emisích“ elektromobilů jen ideologický blábol je asi už dnes jasné každému. To by musely přicházet na svět metodou neposkvrněného početí, ta se ovšem v průmyslové praxi na rozdíl od té teologické nevyužívá.

Každé auto, ať má jakýkoli pohon, se musí někde, z něčeho a nějak vyrobit. To se bez emisí prostě neobejde. A čím dál jasněji se ukazuje, že proces zrodu elektrického vozidla je na emise setsakra náročnější, než v případě benzinových či naftových samohybů.

Konkrétně se při výrobě elektromobilu vyprodukuje o 70 % více emisí než při výrobě stejného auta se spalovacím motorem. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila švédská automobilka Volvo Motors.

Vycházela při tom ze srovnání vlastních modelů: elektrického SUV kupé C40 Recharge a klasické varianty kompaktního SUV XC40 s benzínovým motorem. Příbuzné modely stojí na stejné platformě a sdílí řadu dílů, elektrické SUV kupé je díky své zkosené zádi přece jen o něco aerodynamičtější.

Porovnávala se uhlíková stopa každého z nich. Do emisí vznikajících při výrobě se promítla i těžba potřebných surovin a jednotlivé výrobní procesy dodavatelů komponentů.

​Potvrdilo se, že elektromobily mají špinavější uhlíkovou stopu ještě předtím, než vůbec sjedou z montážní linky. Na horších výsledcích se po stránce materiálů a dílů hodně projevuje samotná baterie, která může téměř za třetinu výrobních emisí. Při výrobě se využívá víc hliníku, jehož produkce je energeticky velmi náročná.

Když se uhlíková stopa začne počítat na celou životnost auta (Volvo ji stanovilo na 200 000 najetých kilometrů) a do celkových výsledků se zahrne provoz, doplňování paliva, emise vznikající jeho spalováním i následná recyklace a likvidace ojetiny, počáteční hendikep elektroauta se v tom všem nakonec rozpustí.

Při využívání současného globálního energetického mixu (cca 60 % elektřiny je vyrobeno z fosilních paliv) musí elektrické Volvo C40 ujet 109 918 km, než začne být ekologičtější než jeho příbuzný se spalovacím motorem. Při započítání výroby i provozu během celého životního cyklu by pak u elektromobilu vzniklo o 15 % méně emisí než u spalovací verze.

Samotný pojem „globální energetický mix“ je ovšem ošidný. Počítají se do něj i země, kde fotovoltaika opravdu funguje, protože na panely svítí slunce celý rok, větrníky se točí, protože vítr fakt fouká, vodní turbíny jakbysmet, protože řeky mají náležitý spád, a uran se utěšeně štěpí, protože národní vlády ještě docela nezblbly a neodstavily jaderné elektrárny.

Pak je tady ale Čína, kde se elektromobily nabíjejí skoro výhradně elektřinou z uhlí spalovaného v neodsířených elektrárnách. A současné Německo nebo celé USA? Vzhledem k jejich energetickému mixu tam elektro a spalovací mobily hrají přinejlepším plichtu.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Petr Kotek | pátek 31.3.2023 10:00 | karma článku: 33.39 | přečteno: 1068x

Další články blogera

Petr Kotek

Chlapeček, nebo holčička? To je tak omezující…

Instagram a jemu podobné sítě zvané sociální by se měly zakázat. Omezují totiž mladé lidi, kteří teprve formují svou identitu, ve svobodné volbě pohlaví.

27.5.2023 v 9:00 | Karma článku: 14.84 | Přečteno: 515 | Diskuse

Petr Kotek

Řepka za Babiše nemůže

Je to tady zase: Žlutá záplava, kam oko dohlédne. Řepka olejka, přesněji brukev řepka (Brassica napus), v očích lidu něco jako mandelinka bramborová, americký brouk, jímž se imperialisté pokoušeli zvrátit vítězství proletariátu.

13.5.2023 v 9:00 | Karma článku: 35.71 | Přečteno: 3366 | Diskuse

Petr Kotek

Důchodová reforma už začala. Žádné nové penze nebudou

Důchodová reforma, o níž se tak horlivě diskutuje, ve skutečnosti už začala. Je naprosto převratná, zatím však probíhá v utajení.

6.5.2023 v 13:32 | Karma článku: 41.44 | Přečteno: 5987 | Diskuse

Petr Kotek

Proč se delikventům pořád říká aktivisté?

Naposledy jsem si kupoval auto před pěti roky. Bylo to takzvané SUV. Tehdy jsem ještě netušil, že se jednou objeví nějací The Tyre Extinguishers. Ale udělal bych to stejně.

29.4.2023 v 9:00 | Karma článku: 45.87 | Přečteno: 4222 |

Další články z rubriky Životní prostředí a ekologie

Kateřina Kešnerová

Klimatický aktivismus ohrožuje důchody

„Klimatický žal“ může ohrozit nejen důchodový systém, ale ekonomickou stabilitu států. Je přitom uměle a cíleně vyvoláván i za státní peníze.

30.5.2023 v 9:11 | Karma článku: 23.47 | Přečteno: 420 | Diskuse

Jan Tichý(Bnj)

Náš zelený úděl na místě, kde lišky opravdu dávají dobrou noc

Zelená je krásná barva, barva lesa, barva trávy. Jen je ta barva nějak zneužita. My starší pamatujeme zelené mozky, což rozhodně nebyli žádní zelení aktivisté, ale lampasáci (vojáci).

28.5.2023 v 19:30 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 298 | Diskuse

Alexandra Dítětová

Za většinu emisí nikdo žádné povolenky neplatí

Světová banka oznámila, že státy vybraly loni na emisních povolenkách přes 2 biliony korun. Jenže tyto peníze pokrývají pouze 23 procent celkových emisí. To krásně ilustruje, v čem tkví zásadní problém v boji se změnou klimatu.

25.5.2023 v 9:34 | Karma článku: 32.60 | Přečteno: 648 | Diskuse

Kateřina Kešnerová

Tohoto vědce zelení chtít poslouchat nebudou

Poslouchejte vědce, hřímala Greta Thunbergová. Vsadím se ale, že když mluví Václav Smil, zacpává si uši.

22.5.2023 v 10:54 | Karma článku: 35.36 | Přečteno: 921 | Diskuse

Ladislav Větvička

Radyjace se vratila k normalu, vyšetřovani skončilo. Zapomeňte.

Tuž si řikam, jestli se cela ta blba hystoryja netoči furt v kruhu. Jak se z něčeho nepoučime, buch nam dřive nebo později poskytne možnost poučeni si zopakovat.

21.5.2023 v 18:18 | Karma článku: 46.22 | Přečteno: 5279 |
Počet článků 24 Celková karma 32.04 Průměrná čtenost 1869

Po létech strávených v různých redakcích jsem nejdřív uvítal, že už nemusím plnit denní kvótu příspěvků, upravovat texty po redaktorech, kteří nikdy nepochopili shodu podmětu s přísudkem, ani se zodpovídat z poklesu nákladu. Občas mi to ale nedá, a cítím potřebu se k něčemu vyjádřit i jinde, než u piva...

Triatlonistka se chlubí fotkou ze závodu, na plavkách měla menstruační krev

„Takhle vypadá ženský sport. Čím více bariér se nám podaří zbourat, tím lépe,“ napsala Emma Pallant-Browne na...

Vláda téměř vyčerpala rozpočet. Stanjura se chystá zasáhnout co nejdřív

V květnu skončil státní rozpočet ve schodku 271,4 miliard korun, v dubnu to bylo dvě stě. Schválený rozpočet přitom za...

Kráska opustila armádu, aby se stala nejpřitažlivější řidičkou kamionu

Osmadvacetiletá Nicolle z Velké Británie si říká Trucker Baddie a je řidičkou kamionu. Dříve pracovala pro armádu, ale...

Jsme na prahu epidemie srdečního selhání, vyléčit se nedá, říká kardiolog

Premium Zatímco infarkt zná každý, povědomí o srdečním selhání je malé. Často se mylně zaměňuje právě za infarkt či zástavu...

Podávám na Taťánu Kuchařovou žalobu za pomluvu, oznámil Brzobohatý

Ondřej Gregor Brzobohatý (40) oznámil, že se rozhodl podat žalobu za pomluvu na svou exmanželku Taťánu Kuchařovou (35)....