Proč si asi nikdy nekoupím elektromobil
Připadalo mi jako fajn nápad tankovat místo u pumpy ze zásuvky v garáži. Do Ostravy na otočku bych sice nedojel, jako to dokážu se svým dieselem, ale to je přece únosná daň za odvrácení klimatické krize.
Jenže ono to vypadá, že rostoucí zastoupení elektrických aut ve vozovém parku ji může spíš prohloubit než vyřešit.
Že je teze o „nulových emisích“ elektromobilů jen ideologický blábol je asi už dnes jasné každému. To by musely přicházet na svět metodou neposkvrněného početí, ta se ovšem v průmyslové praxi na rozdíl od té teologické nevyužívá.
Každé auto, ať má jakýkoli pohon, se musí někde, z něčeho a nějak vyrobit. To se bez emisí prostě neobejde. A čím dál jasněji se ukazuje, že proces zrodu elektrického vozidla je na emise setsakra náročnější, než v případě benzinových či naftových samohybů.
Konkrétně se při výrobě elektromobilu vyprodukuje o 70 % více emisí než při výrobě stejného auta se spalovacím motorem. Vyplývá to ze studie, kterou zveřejnila švédská automobilka Volvo Motors.
Vycházela při tom ze srovnání vlastních modelů: elektrického SUV kupé C40 Recharge a klasické varianty kompaktního SUV XC40 s benzínovým motorem. Příbuzné modely stojí na stejné platformě a sdílí řadu dílů, elektrické SUV kupé je díky své zkosené zádi přece jen o něco aerodynamičtější.
Porovnávala se uhlíková stopa každého z nich. Do emisí vznikajících při výrobě se promítla i těžba potřebných surovin a jednotlivé výrobní procesy dodavatelů komponentů.
?Potvrdilo se, že elektromobily mají špinavější uhlíkovou stopu ještě předtím, než vůbec sjedou z montážní linky. Na horších výsledcích se po stránce materiálů a dílů hodně projevuje samotná baterie, která může téměř za třetinu výrobních emisí. Při výrobě se využívá víc hliníku, jehož produkce je energeticky velmi náročná.
Když se uhlíková stopa začne počítat na celou životnost auta (Volvo ji stanovilo na 200 000 najetých kilometrů) a do celkových výsledků se zahrne provoz, doplňování paliva, emise vznikající jeho spalováním i následná recyklace a likvidace ojetiny, počáteční hendikep elektroauta se v tom všem nakonec rozpustí.
Při využívání současného globálního energetického mixu (cca 60 % elektřiny je vyrobeno z fosilních paliv) musí elektrické Volvo C40 ujet 109 918 km, než začne být ekologičtější než jeho příbuzný se spalovacím motorem. Při započítání výroby i provozu během celého životního cyklu by pak u elektromobilu vzniklo o 15 % méně emisí než u spalovací verze.
Samotný pojem „globální energetický mix“ je ovšem ošidný. Počítají se do něj i země, kde fotovoltaika opravdu funguje, protože na panely svítí slunce celý rok, větrníky se točí, protože vítr fakt fouká, vodní turbíny jakbysmet, protože řeky mají náležitý spád, a uran se utěšeně štěpí, protože národní vlády ještě docela nezblbly a neodstavily jaderné elektrárny.
Pak je tady ale Čína, kde se elektromobily nabíjejí skoro výhradně elektřinou z uhlí spalovaného v neodsířených elektrárnách. A současné Německo nebo celé USA? Vzhledem k jejich energetickému mixu tam elektro a spalovací mobily hrají přinejlepším plichtu.
Petr Kotek
Změna pohlaví nebyla nikdy snazší. Zatím jsem odolal
Vždycky, když jsem v nějakém dotazníku měl vyznačit pohlaví, nastoupila rutina. Zaškrtával jsem, že jsem muž. Odpovídá tomu můj šatník, prvotní i druhotné pohlavní znaky, navíc se tak cítím.
Petr Kotek
Zdražujeme. No a co?
Jsem pamětník a podle toho vypadají asociace, které mi naskakují v různých životních situacích. Třeba když mne moje banka informuje o změnách v sazebníku služeb.
Petr Kotek
Chlapeček, nebo holčička? To je tak omezující…
Instagram a jemu podobné sítě zvané sociální by se měly zakázat. Omezují totiž mladé lidi, kteří teprve formují svou identitu, ve svobodné volbě pohlaví.
Petr Kotek
Řepka za Babiše nemůže
Je to tady zase: Žlutá záplava, kam oko dohlédne. Řepka olejka, přesněji brukev řepka (Brassica napus), v očích lidu něco jako mandelinka bramborová, americký brouk, jímž se imperialisté pokoušeli zvrátit vítězství proletariátu.
Petr Kotek
Důchodová reforma už začala. Žádné nové penze nebudou
Důchodová reforma, o níž se tak horlivě diskutuje, ve skutečnosti už začala. Je naprosto převratná, zatím však probíhá v utajení.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Izrael otevřel přechod Kerem Šalom, pomoc se k civilistům přesto nedostává
Do Pásma Gazy ve středu přes klíčové hraniční přechody na jihu oblasti nepřicházela žádná...
USA pozastavily dodávky bomb Izraeli. Nechtějí krveprolití v Rafáhu
Spojené státy odložily plánovanou dodávku munice Izraeli a kvůli jeho operacím v Rafáhu na jihu...
Plat 200 tisíc čistého, k tomu tučné náhrady. Co čeká na nové europoslance
Premium Poslední měsíc zbývá do voleb do Evropského parlamentu. A českých 675 kandidátů, kteří usilují o...
Monopol skončil. Čínské satelity obsazují orbitu, znepokojují Pentagon
Čína buduje svou „flotilu“ satelitů v takovém tempu, že Spojené státy ztrácejí svou dominanci ve...
- Počet článků 26
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1799x